Przedawnienie zobowiązań podatkowych

Maciej Adamczyk, 15-03-2017, 08:00
"Owoc zatrutego drzewa" jakim są decyzje o rozłożeniu na raty zaległości podatkowej, określonej uprzednio w decyzji o zaległości podatkowej, która następnie została wyeliminowana z obrotu prawnego, nie może powodować zawieszenia terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Maciej Adamczyk, 29-10-2013, 09:21
Zasadą jest, że zobowiązania podatkowe przedawniają się po pięciu latach, ale? są wyjątki. Ordynacja podatkowa stanowi, że nie przedawniają się zobowiązania podatkowe zabezpieczone na majątku podatnika, np. poprzez ustanowienie hipoteki czy zastawu. To niezgodne z Konstytucją uznał wczoraj Trybunał Konstytucyjny.
Maciej Adamczyk, 15-10-2013, 12:23
Wraz z przerwaniem biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego termin przedawnienia przestaje biec dalej ale należy zacząc go liczyć od początku. Przerwanie biegu przedawnienia nie może jednak byc skuteczne bez powiadomienia o tym podatnika.
Maciej Adamczyk, 18-06-2012, 14:14
Prawo podatkowe wyraźnie odróżnia przedawnienie prawa do wydania decyzji podatkowej od przedawnienia zobowiązania podatkowego. Łączenie przez organy podatkowe obu tych instytucji w jedno stanowi poważne zagrożenie dla praw podatników.
Maciej Adamczyk, 18-06-2012, 14:02
Polskie prawo podatkowe wyraźnie odróżnia dwie instytucje regulujące problematykę przedawnienia: 1) przedawnienie prawa do wydania decyzji podatkowej oraz 2) przedawnienie zobowiązania podatkowego. Mimo pozornego podobieństwa są to regulacje nie tylko zupełnie osobne ale dotyczące dwóch różnych sytuacji prawnych.